Gepaste reacties op ongepaste vragen

Eerste hulp bij ongepaste vragen, opmerkingen of verzoeken

Overkomt het jou wel eens? Iemand beledigt of kwetst je, en je staat met je mond vol tanden. Of je wordt juist heel boos en reageert vanuit woede, en niet professioneel.
Als zorgprofessional bevind je je soms in lastige en ingewikkelde situaties. En over het algemeen geldt dat hier geen aandacht voor is geweest tijdens de opleiding die je hebt gevolgd.

Daarom ontwikkelt UNO Amsterdam ondersteuning in dit thema.

Zorgprofessionals zijn gericht op het optimaal ondersteunen van een bewoner of cliënt. Toch zijn niet alle zorgvragen gepast en kun je geconfronteerd worden met ongewenste opmerkingen zoals seksueel getinte opmerkingen of ander grensoverschrijdend gedrag.

Hoe reageer jij als dit je overkomt, wat doet het met je, wat dóe je als iets niet goed voelt en wat zijn eigenlijk jouw grenzen? En natuurlijk; hoe help je elkaar hiermee tijdens het dagelijkse werk?

Zakkaartje

Eerste hulp bij ongepaste vragen, opmerkingen of verzoeken? Download dan hier het zakkaartje voor drukwerk en hier de online versie.

Plak het kaartje op een stevige ondergrond en houd het bij je. Op dit moment kijken we of we het kaartje voor UNO-organisaties kunnen drukken en leveren.

Meer informatie of ondersteuning op dit onderwerp?

Hieronder vind je enkele filmpjes, e-learnings en tips die je wellicht verder kunnen helpen:

Video voorbeeld van een boos familielid aan de balie van het verpleeghuis

Gratis tips en e-learnings over Agressie in de zorg

E-learning Eigen grenzen leren stellen

Tips: Verbale agressie, hoe ga je daarmee om?

Filmpje van een specialist ouderengeneeskunde (stappenplan om systematisch om te gaan met verbale agressie in de zorg)

Algemene tips voor lastige gesprekken in de zorg